הבנייה באדמה ככלי חינוכי

מדוע עלינו לחנך לשמירה על הסביבה? עולמנו מכחיד את עצמו: משאביו אוזלים, המגוון הביולוגי של בע"ח והצמחים מידלדל, הזיהום גדל והאקלים משתנה. בתקופה שלנו לראשונה אנו מתמודדים עם ההשלכות של ההתנהגות הבזבזנית שלנו ושל הדורות לפנינו. ככל שנעמיק בהבנה של התהליכים השונים המתרחשים כעת מבחינה סביבתית, נבין שעכשיו זה הזמן להפסיק להתעלם מהבעיות. חובה על כל אחד מאיתנו לקחת אחריות ולשנות. פרויקט אקולוגי שנבנה מאדמה ופסולת הוא כלי כדי להבין שאפשר ליצור שינוי בבית של כל אחד מאיתנו. "חשוב עולמי פעל מקומי" .

למה דווקא בניה באדמה? הרבה מהילדים מודעים לבעיות הסביבתיות העומדות על הפרק בימים אלו (הוזכר בפסקה הקודמת). הבעיה היא שאין לילדים כמעט אף כלי כדי ליצור שינוי. בנוסף לא תמיד ברור הקשר בין החיים שלי פה, ולבין הפשרת שלגים בקצה אחר של העולם. בפרוייקט אקולוגי של בניה באדמה עם ילדים, היצירה בחומרי הגלם המקומים משמשת ככלי להבנה שכל אחד מאיתנו יכול ליצור שינוי. בפרויקט האקולוגי הנבנה מאדמה, אנחנו משתמשים בבעיה סביבתית הקרובה לבית שלנו, האשפה אותה אנחנו מייצרים (ברוב המקרים הילדים לא מודעים שהאשפה שלהם היא בכלל בעיה). בעת בניית ספסל אקולוגי לדוגמה, אנחנו אוספים את הפסולת הנמצאת באזור הפרויקט העתיד להבנות. את הפסולות במקום לזרוק לתוך פחי האשפה, אנחנו מטמינים בתוך הצמיגים כיסוד למבנה אותו אנחנו נבנה. הפסולת שלנו משנה את יעודה מאשפה לחומר גלם! הילדים חווים בידיהם שלהם כיצד הם לוקחים אחריות על הבעיה אותם הם ייצרו ועושים שינוי. רעיון חינוכי חשוב נוסף הוא להבין שהפסולות שלי היא בעצם חומר גלם – עקרון המעגליות בטבע…

 

גם עם הילדים שלי זה יעבוד?! כן, אני מנחה קבוצות מאוד שונות של ילדים ומבוגרים בפרוייקטים אקולוגים שונים. חברי הקבוצה משתפים צרכים וחלומות, מתכננים, ובונים בשטח. לעבודה רוב הציוד אותו אנחנו צריכים הוא בעצם הידיים והרגלים שלנו המערבבים את תערובת האדמה. לחגיגה מצטרפים הצמיגים המשומשים ואשפת הפלסטיק. הקבוצה, שלב אחר שלב חווה איך החלום שהם תכננו קורם עור וגידים לכדי פרוייקט אקולוגי מרשים. התהליך הוא לא קל. הילדים באים מתרבות המלמדת אותם שעליהם לרכוש דברים ולא להכין אותם בעצמם, אבל עם ההתקדמות בפרויקט האקולוגי האמונה והביטחון באדמה גדלים, עד שלבסוף מתקבל פרוייקט אקולוגי מיוחד ויפה. בסוף הפרויקט האקולוגי, הילדים נשארים עם התחושה שהם מסוגלים לייצור בעצמם ועם תוצר הממלא אותם בגאווה.

האם בנייה באדמה יעילה ככלי חינוכי? הבניה באדמה היא חוויה קטנה משטף החוויות שאנחנו חווים כל יום לאורך כל היום. למציאות קשה להתחרות עם סרטי התלת מימד, קרבות הדמים במחשב וכוכבי הטלוויזיה בעלי הפנים מעובדות המחשב והניתוח. לפעמים אני נתקל בתגובות מהילדים הסודקות את הפנטזיה האישית שלי על הצלת העולם. "לא חבל על המים?" ילד מקיבוץ מגן שואל, ואני בליבי, לא יכול שלא להסכים מסכים איתו. מצד שני, הילדים היום גדלים בתוך תרבות הצריכה המעודדת רכישה של דברים על פני עשייתם. בפרויקט אקולוגי מבוץ אני נותן לילדים את האפשרות לחוות שהם מסוגלים למלא את הצורך שלהם על ידי עשייה ולא רק על ידי צריכה.

השארת תגובה